Lokalsinne

Som ni väl förmodligen vet så har jag förskräckligt dåligt lokalsinne och för ett tag sedan hittade jag på en "diagnos" till mig - jag är kartdyslektiker! Fint, va? ^^ Nej, men i vilket fall så googlade jag på det där idag, för jag tänkte att om det finns ett namn för läs- och skrivsvårigheter och för "matteproblem" så kan det väl finnas ett för mig som inte förstår mig på kartor hur jag än försöker och som inte hittar tillbaka samma väg om jag bara har gått den en gång?
Men nej, det finns det inte. Det enda jag hittade var att det är vanligare bland kvinnor och en del försökte förklara det med dåligt minne och sämre koncentrationsförmåga, men jag har både bra minne och bra koncentrationsförmåga, så det kan ju omöjligt bero på det i mitt fall. Även "dåligt självförtroende", typ att man dumförklarar sig själv och inte försöker eller nåt, jag vet inte. men tro mig, jag VILL verkligen lära mig och jag försöker verkligen fatta när folk förklarar orientering och kartor och sånt för mig, men jag kan bara inte förstå det där hur kan folk kan se "ja, men här har vi ett berg och en buske, det betyder att vi är här och vi ska hålla kartan så här!". Det där är grekiska för mig.
Och varje gång jag ska hitta någonstans så försöker jag verkligen klara det själv och åtminstone här i Norrköping brukar det gå bra även om det kanske inte blir den närmaste eller smidigaste vägen, liksom. Så lite bättre har det faktiskt blivit sedan jag började köra bil och så. Men på nya ställen är jag fortfarande helt lost (fast vem är inte det? ;P)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

StrangeParadise

Hej jag heter Karolin och jag är 25 år. Om ni vill läsa om mina många besattheter, tankar om livet och vardagsberättelser så är ni välkomna :)

RSS 2.0